În septembrie 2019 a fost lansat proiectul Erasmus LISTEN (Asertivitatea lingvistică a vorbitorilor de limbi minoritare), în cadrul căruia Facultatea de Științe și Arte din Cluj-Napoca a Universității Sapientia colaborează cu mai mulți parteneri internaționali, printre care Universitatea din Valencia, ELEN (European Language Equality Network), Afûk din Provincia Frizia, forumul democratic Conradh na Gaeilge al comunității de limbă irlandeză, organizația de planificare a limbii galeze din Wales, IATH, respectiv institutul de cercetare CNR-ILC din Italia.
Proiectul LISTEN își propune să dezvolte o metodologie de formare pentru a ajuta vorbitorii limbilor minoritari să învețe să își schimbe comportamentul lingvistic, și să depășească anxietatea pentru a deveni utilizatori încrezători ai limbii materne. Pentru mai multe informații, consultați site-ul proiectului.
În cadrul proiectului, Facultatea de Științe și Arte din Cluj-Napoca s-a angajat să creeze animații care vor face parte din cursul online MOOC. Prima animație realizată are mai multe scopuri: de a atrage atenția maghiarilor din România asupra importanței utilizării limbii maghiare și comunicării în limba maternă, rezumă pe scurt esența astertivității lingvistice și, de asemenea, atrage atenția asupra obiectivelor proiectului LISTEN.
Echipa de proiect a inițiat, de asemenea, un scurt chestionar pentru a colecta întâmplări de la vorbitorii de limbi minoritare despre modul în care reușesc să își folosească limba maternă în mod asertiv în situații în care, altfel, ar fi înclinați să aleagă limba majoritară. Există multe astfel de situații: de exemplu, atunci când există vorbitori ai limbii majoritare într-un grup de oameni, în magazine, atunci când desfășoară activități administrative, sau în cazul în care nu pot decide dacă un străin vorbește limba minoritară. Chestionarul poate fi completat accesând acest link.
Relatările adunate oferă o perspectivă asupra provocărilor cu care se confruntă vorbitorii limbilor minoritari, inclusiv etnicii maghiari din Transilvania, atunci când folosesc limba maternă, precum și asupra reușitelor sau îndoielilor lor. De asemenea, putem obține informații despre experiențele vorbitorilor de limbi minoritari din alte țări și regiuni. Poveștile trimise pot fi accesate pe site.
Participanți ai proiectului: TORÓ Tibor (manager de proiect) și KASSAY Réka (consilier de specialitate).
UNIVERSITATEA SAPIENTIA
Universitatea „Sapientia” este o instituție autonomă a maghiarilor din România, care și-a definit principala menire în a-i asigura acestei comunităţi naţionale o educaţie şi o viaţă ştiinţifică la un nivel profesional recunoscut.
Facultatea de Științe și Arte, Cluj-Napoca
Adresa: 400193 Cluj-Napoca, Calea Turzii nr. 4, Judeţul Cluj, Romania
Tel.: +40-364-401-458
Fax.: +40-364-410-069
E-mail: office@kv.sapientia.ro